‘je hoeft straks aan niemand meer uit te leggen waar sluishuis ligt.’

‘je hoeft straks aan niemand meer uit te leggen waar sluishuis ligt.’

Leslie de Ruiter van Christie’s International Real Estate is de verantwoordelijke makelaar voor de luxe appartementen en penthouses in Sluishuis. Het vermaarde kantoor met vestigingen in meer dan 40 landen weet ook op internationale schaal waar de koper in het hogere segment naar zoekt. Volgens Leslie is het Amsterdamse Sluishuis ook voor Europese begrippen een iconische ontwikkeling, zelfs te vergelijken met het beroemde Canary Wharf in Londen.

 

Christie’s kennen we toch ook van het veilinghuis?

“We zijn een volle dochter van Christie’s International. In Nederland hebben we 8 vestigingen onder meer in Amsterdam en in Rotterdam. Wereldwijd hebben we 1350 kantoren in 40 landen. Wat we in Nederland doen? Simpel. We verkopen de mooiste huizen en de mooiste projecten in Nederland. Wanneer we ons wagen aan de verkoop van een nieuwbouwproject, moet het ook echt iets bijzonders zijn. Een bruggetje naar Sluishuis: niet voor niets Amsterdam’s most iconic development voor de komende jaren.


Dus Suishuis past perfect binnen het portfolio van Christie’s?

Ja, meer dan perfect. Toen ik er lucht van kreeg dat VORM en BESIX RED Sluishuis gingen ontwikkelen, heb ik direct tegen de ontwikkelaars gezegd dat ik de verkoop wilde begeleiden. Uiteraard zeggen ze dan: ‘’we komen daar bij jou op terug. Maar we bewonderen je gretigheid en enthousiasme.’’ Dat heeft dus geleid tot de verkoopopdracht. het zijn 442 appartementen, waarvan er een groot deel bestaat uit vrije sector huurwoningen. Daarnaast zijn er 73 koopwoningen. En binnenkort starten we met de verkoop van de eerste 25.

 

De Amsterdamse woningmarkt lijkt behoorlijk overspannen. Hoe past Sluishuis dan binnen die markt?

Heel goed, natuurlijk. Sluishuis is allereerst een project met een flinke omvang. Er is veel behoefte in Amsterdam, dus we kunnen 441 huishoudens blij maken. Binnen het gebouw is er een mooie mix van huur- en koopappartementen met een grote variatie in afmeting en prijs. We kennen Amsterdam ook met name van de kleine straatjes en dat het op de grachten volledig vaststaat. Dat heb je hier op IJburg natuurlijk niet. IJburg is min of meer een nieuwe ontwikkeling, waarbinnen Sluishuis een heel speciale rol inneemt. Je zou eigenlijk bijna kunnen zeggen: het is IJburg 2.0. Sluishuis wordt niet aan het IJ gebouwd, zoals de rest van de wijk. Het wordt zelfs óp het IJ gebouwd.

 

Dus Sluishuis is niet alleen een project voor de rijken der aarden?

Nee, zeker niet. Natuurlijk, als je veel geld hebt, kun je daar ook gaan wonen. Je zult wel mensen zien die het als pied-à-terre willen hebben. Maar ook als je wens is om gewoon een mooi appartement te kopen om in te wonen, natuurlijk een beetje in de luwte van het centrum, kan dat. Je hebt niet te maken met de complete gekte die je in Amsterdam wel eens ziet. Dat regelmatig de Kalverstraat wordt afgesloten, omdat het gewoon te druk is. daar kunnen Sluishuis bewoners zich straks niets meer bij voorstellen. Als je de drukte wilt opzoeken, kan dat. Maar ik denk met name dat het prettig is, na een dag hard werken of na een dag rondlopen in die overbevolkte binnenstad, om naar je eigen appartement in Sluishuis te gaan. En dat kan in elke prijsklasse. 

 

Buiten het centrum, zeg je. Wordt het bewoners dan toch wel gemakkelijk gemaakt met voorzieningen?

Op een gegeven moment trekken dingen elkaar aan. IJburg heeft al voorzieningen, daar zijn ook in de nabijheid winkels en als je ergens lekker wilt eten dan kan dat ook. Maar ik voorspel dat Sluishuis ook mensen gaat aantrekken, waardoor er automatisch meer vertier, winkels en restaurants bij komen, en niet alleen op de begane grond van Sluishuis. 442 appartementen betekent ongeveer duizend nieuwe IJburgers. Die gaan straks trots promotie maken voor de buurt door te zeggen: ik woon in Sluishuis.

 

Sluishuis, leven op het water. Hoe zie jij dat?

Ja, die waterbeleving maakt het heel bijzonder. In Sluishuis kun je eigenlijk op twee manieren wonen. Aan de buitenzijde kijk je door de ramen en zie je alleen maar het water. Je kijkt uit over het IJ en het IJmeer en dat is natuurlijk prachtig. Woon je aan de binnenkant van het gebouw, dan kijk je op de privé jachthaven waar veel mensen de sloep zullen aanleggen. En hoe gaaf is het, dat je met je sloepje naar de binnenstad kan als je daar woont. Optimaal genieten van Amsterdam!

 

Er worden ook kavels verkocht voor woonboten. Heb je die ook in je portefeuille?

Kavels voor woonboten is een heel specifiek product. Samen met de ontwikkelaar willen we dat enigszins rauwe imago toch wat oppoetsen door er hippe drijvende watervilla’s van maken. En daarmee wordt het, zoals alles aan het Sluishuis, wel weer iets heel bijzonders.


Is die woonboot of watervilla dan een vaststaand product, of kunnen mensen daar zelf mee aan de slag?

Het idee, de woonboot zelf, is min of meer vaststaand. Maar hoe je dat inricht, de compartimentering, het aantal vertrekken, bepaal je natuurlijk helemaal zelf. De woonboten worden in het hogere segment gepositioneerd. En ik denk zeker dat we daar ook een aantal internationale kopers voor kunnen verleiden.


Hebben zich al veel mensen aangemeld voor een woning in Sluishuis?

Ja, we hebben voor het hele Sluishuis inclusief de woonboten, een hele goede database met belangstellenden. We zien veel belangstelling vanuit Amsterdam. Dat is hartstikke leuk. De echte Amsterdammer willen we graag faciliteren met een mooi huis of een woonboot. Daarnaast melden zich veel mensen uit de rest van Nederland, ook voor een pied-à-terre in Amsterdam. En dan is het fantastisch, wanneer je de kans krijgt om op het IJ te wonen. Er zit vervolgens ook een belangrijk deel internationale interesse bij. Mensen bellen Christie’s echt op met de vraag: Amsterdam, Amsterdam, Amsterdam. Sluishuis en IJburg liggen natuurlijk gunstig ten opzichte van de snelwegen rond Amsterdam en die naar Schiphol. Het is heel goed aan te rijden, al dan niet met taxi of ov. Iedereen vindt het ook fantastisch dat je er met een sloepje kunt komen. We hebben VORM en BESIX RED al de tip gegeven om een soort Ubersloep of sloepsharing te creëren. Helemaal geweldig!

 

Er zijn ook andere voorzieningen gepland, zoals winkels in de plint van het gebouw. Ben je daar ook bij betrokken?

Met de verhuur van de commerciële ruimtes, de winkels onderin, hebben wij wat minder bemoeienis. Wij zijn puur residentieel voor de appartementen, maar uiteraard, zo’n gebouw heeft voorzieningen nodig. Het Sluishuis wordt eigenlijk, door z’n omvang en omdat het echt een woonicoon is, een wijk op zich. Wanneer men straks in een brasserie in Oud-zuid vraagt: waar woon je? Dan hoef je aan niemand uit te leggen waar Sluishuis ligt.


Christie’s heeft veel ervaring met beroemde gebouwen. Kun je Sluishuis ergens mee vergelijken?

Een eveneens iconisch gebouw dat we in verkoop hebben gehad in Amsterdam is Pontsteiger, ook aan het IJ. Wereldberoemd geworden, een groot poortgebouw. Dat was het icoon van een paar jaar geleden. Zeer succesvol verkocht. Een combinatie van mooie koopappartementen in verschillende prijsklassen, net zoals het sluishuis. En ook daar vind je een grote hoeveelheid vrije sector huurappartementen. Aan het IJ, groot, iconisch. In de laatste jaren zijn er in het Amsterdamse ook een paar nieuwe iconen gebouwd die wij hebben mogen verkopen. Het gebouw state in het Amstel kwartier is ook een goed voorbeeld. Duidelijk geïnspireerd op architectuur op het iron gebouw in New York. Het eerste gebouw in Amsterdam met een zwembad op het dak. Bij Sluishuis is dat dan niet nodig. Dat heeft één groot zwembad voor de deur: het IJ.


Is IJburg wel de goede plek voor Sluishuis?

Ik denk dat het goed is toch even wat recht te zetten over IJburg. Daar zijn namelijk wat vooroordelen tegen. Persoonlijk vind ik IJburg een geslaagde nieuwe ontwikkeling. Maar er zijn ook mensen die voor hun verdriet nog niet in IJburg willen wonen. Misschien omdat ze er ooit één keer doorheen zijn gereden. Onbekend maakt onbemind en dan blijft die mening vaststaan. Ik deel die mening oprecht niet. IJburg is een mooie ontwikkeling. Natuurlijk, het is allemaal wat verder weg van het bruisende stadscentrum, maar dat moet je juist als pre zien. Daarnaast Sluishuis is Sluishuis; een icoon an sich. Ik blijf het zeggen: niet aan het IJ, maar op het IJ. Feit is: it’s not for everyone. Wij gaan ervan uit dat, dankzij het Sluishuis, IJburg een soortgelijke ontwikkeling gaat doormaken als Overhoeks, aan de overzijde van de Amstel. Daar wordt ook met verschillende volumes van bebouwing gespeeld. En inmiddels is het een geliefd gebied, stadsdeel zou je zelfs kunnen zeggen, van Amsterdam. Dat komt door ergens een icoon te bouwen. Nog een leuk voorbeeld: we kunnen IJburg en Sluishuis niet alleen vergelijken met de Houthavens en Pontsteiger maar misschien ook wel met Londen. Daar startte men een aantal jaren geleden een hele grote ontwikkeling: Canary Wharf; een aantal oude werven met scheepsbedrijven.


We geloofden erin en inmiddels is Canary Wharf een van de meest geliefde en hip and happening areas van Londen geworden. We zien nu ook bij medewerkers of eigenaren van buitenlandse bedrijven dat die, mede door de Brexit, hun hoofdkantoren aan het verplaatsen zijn naar Amsterdam. De mensen uit Londen hoef ik maar een ding te vertellen: Canary Wharf. En dan is het tekenen bij het kruisje!